Manusia bagaikan pelayar diatas sebuah kapal yang berhenti dipulau bagi mencari bekalan secukupnya untuk meneruskan perjalanan yang masih panjang menuju ke Pulau Abadi. Janganlah leka berada di atas pulau yang cantik tapi hanya sebentar cuma.

Sunday 17 April 2011

Kau dan aku dipisahkan hanya beberapa centimeter.......Eratnya hubungan kita..

Posted by HILMI RAMLI On 08:06 1 comment

Tiba-tiba pintu rumah aku diketuk,,,,dengan suara yang agak keras. Wah takut aku untuk membuka pintu....Nampak macam nak bergaduh je.

" Dik siapa bakar sampah tepi kereta saya tadi? Adik tahu tak kereta saya habis berhabuk kena asap yang adik bakar tadi?" kata jiran yang belum dkenali dengan suara keras....
"Siapa yang nak basuh kereta yang kotor tu? Saya nak kereta bersih lepas ni. tak ada habuk lagi. Kalau nak buang sampah tak payah bakar, just letak plastik hitam, nanti ada bandaran yang akan ambil." sambung dia lagi menambah minyak petrol dalam api kemarahan yang makin marak..

Fuhh,,berpeluh aku menjawabnya!!Muka merah dan pipi tiba-tiba jadi tebal.....oklah,, Petang ni kitaorang basuh balik kereta abang sebelah tu. Kereta dia boleh jugak lawanya. Betul jugak, Siapa yang tak marah kereta lawa-lawa tetiba jadi kotor. Kalau aku pun, panas jugak.

Pada petang itu, setelah usai basuh kereta. Tiba-tiba abang tu panggil minum kat rumah dia. Ehh,,pelik,,,ingatkan nak marah,,,,rupa-rupanya dia ajak minum petang kat rumah dia. Kami pun layan je. Rupa-rupannya jiran kami seorang yang baik. Dia peminat kereta kancil rupanya. Patutla kereta dia lawa.

Mungkin ada hikmah bakar sampah ni. Kalau tak bakar sampah abang tu tak marah. Dan jikalau abang tu tak marah maka kami tak kenal dia. Dan kalau tak kenal dia  kami maka kami tak kenal siapa jiran di sekeliling kami...

Kita tinggal kawasan perumahan Bandar hanya dipisahkan oleh dinding yang hanya beberapa sentimeter dan kita tak saling mengenali antara satu sama lain. Dah la dekat gila tapi tak kenal. Tak macam kampung aku,,,semua aku kenal...kira macam tu la ceritanya. Itulah nilai yang kurang dibandar berbanding kampung...

Maka, Hormatilah jiran disekeliling anda.Kalau berada dikolej pun sama. Kawan sebelah bilik pun tak kenal. So, macam mana ? Kita dipisahkan hanya beberapa sentimeter.

1 comments:

haha.. entum ni mcm x penah duduk dekat rumah sewa pulak.. ade ke pi bakar sampah.. ape2pun, itulah hikmah nya.. ~bersama melangkah menginspirasi ummah.. =D

Post a Comment