Manusia bagaikan pelayar diatas sebuah kapal yang berhenti dipulau bagi mencari bekalan secukupnya untuk meneruskan perjalanan yang masih panjang menuju ke Pulau Abadi. Janganlah leka berada di atas pulau yang cantik tapi hanya sebentar cuma.

Sunday 17 June 2012

Kisah Rakyat: Nilaian Ilmu

Posted by HILMI RAMLI On 03:24 No comments



Seorang raja memiliki kapal yang rosak. Lalu dia memanggil orang biasa untuk membaiki kapalnya. Raja memanggil sebanyak lima belas orang untuk membaiki kapal. Lima belas orang turun naik kapal mencari punca sebenar kerosakan kapal. Namun tidak dapat menyelesaikannya.

Lalu dia memanggil seorang tukang kapal yang mahir. Sebelum memperbaiki kapal, tukang kapal meminta berapa yang raja perlu bayar. Tukang itu meminta dibayarkan sebanyak nilaian 1000(x tahu unit). Raja itu bersetuju. Lalu dia dapat menyelesaikan dengan hanya memutarkan skru kecil sahaja dan kapal itu terus bergerak.

Raja itu tidak berpuas hati sebab perlu membayar 1000, sedangkan si tukang itu hanya memutarkan skru kecil sahaja. Tukang itu menjawab, upah itu dibayar bukan untuk tenaga saya memutarkan skru, tetapi upah itu dibayar adalah diatas ilmu saya untuk membolehkan saya tahu skru mana perlu diketatkan.

Oleh itu, jangan berkira kepada orang yang memberi ilmu. Ilmu itu tidak ternilai. Mungkin masa orang yang memberi ilmu kalau dia tak datang, dia boleh buat untuk kerja lain. Pengorbanan seperti masa dan tenaga untuk dia datang amat besar jika dibandingkan dengan wang. Tambahan lagi, Banyak masa yang dia habiskan untuk dapatkan ilmu tersebut.Selain itu, kalaulah ilmu yang diajar itu ialah ilmu agama, ilmu itu akan membawa ke akhirat nanti. Jadi benda-benda sebegini, janganlah berkira untuk sumbangkan untuknilaian ilmu.

-dipetik dari IKIM FM Slot Islam itu Indah: Prof Dr Muhaya
-Reset Minda Peniaga

0 comments:

Post a Comment