Manusia bagaikan pelayar diatas sebuah kapal yang berhenti dipulau bagi mencari bekalan secukupnya untuk meneruskan perjalanan yang masih panjang menuju ke Pulau Abadi. Janganlah leka berada di atas pulau yang cantik tapi hanya sebentar cuma.

Thursday 28 February 2013

Ibnu Abbas

Posted by HILMI RAMLI On 19:28 No comments

Surah An-Nasr
Siapakah Ibnu Abbas? Ibnu Abbas merupakan sahabat yang berpengetahuan luas dan banyak meriwayatkan hadis sahih. Ibnu Abbas merupakan yang hebat ketika kecilnya. Suatu ketika Umar al-Khattab membawa Ibnu Abbas masuk kedalam Kumpulan Ahli Badar. Kumpulan Ahli Badar ialah kumpulan yang terlibat dalam Perang Badar. Mereka adalah yang bersama Rasullullah ketika senang dan susah. Hinggakan ALLAH mengiktiraf mereka mengampunkan dosa mereka yang berperang dalam perang Badar. Peperangan Badar ialah peperangan mempertahankan aklidah umat Islam.

Kumpulan Ahli Badar pun bertanya kepada Umar, Mengapakah kamu membawa budak kecil ini dalam kumpulan kita yakni kumpulan Ahli Badar ? Lalu Umar memberitahu bahawa Ibnu Abbas merupakan budak kecil yang sangat special. Dia menafsirkan Al-Quran berbeza daripada kalian tafsirkan.

Lantas Umar bertanyakan kepada Ahli Badar yang ada tentang surah An-Nasr
Ahli Badar menjawab apabila datang kemenangan, maka kita akan lihat berbondong-bondong manusia masuk kedalam agama ALLAH. Seterusnya, manusia akan selalu menyebut, bertasbih dan memuji ALLAH serta memohon keampunannya.

Tetapi apabila ditanya kepada Ibnu Abbas, agak berbeza pandangannya dengan Ahli Badar. Ibnu Abbas menyatakan bahawa apabila kemenangan sudah datang dan Islam berada dalam ditempat yang tinggi, maka tugas seorang rasul hampir tamat. Nabi Muhammad akan dipanggil semula bertemu dengan tuhannya. 

Itulah kelebihan Ibnu Abbas ketika kecil yang mampu menafsirkan Al-Quran dari persepsi lain.

0 comments:

Post a Comment