Manusia bagaikan pelayar diatas sebuah kapal yang berhenti dipulau bagi mencari bekalan secukupnya untuk meneruskan perjalanan yang masih panjang menuju ke Pulau Abadi. Janganlah leka berada di atas pulau yang cantik tapi hanya sebentar cuma.

Friday 16 August 2013

Ekonomi Sosial

Posted by HILMI RAMLI On 19:47 No comments

Gambar Hiasan: Kedai Runcit
Saya kurang setuju dengan pembinaan banyak Pasar Raya Besar seperti TESCO, GIANT, ECONSAVE, dan banyak lagi kerana ia memberi kesan kepada peniaga-peniaga kecil, jika ia dibina dibina dikawasan luar bandar. Mungkin pertumbuhan Pasar Raya Besar sangat penting kepada masyarakat bandar tetapi ia memberikan sedikit negatif kepada penduduk masyarakat luar bandar. Hal ini kerana, berdasarkan pemerhatian saya, peniaga-peniaga kecil seperti kedai runcit yang menjual barang-barang keperluan harian tidak dapat bersaing dengan Pasar Raya Besar kerana barang yang ditawarkan di Pasar Raya besar jauh lebih murah dengan kuantiti yang banyak dengan tawaran pelbagai promosi.

Hal ini sudah tentu telah menarik minat ramai pengunjung untuk ke Pasar Raya Besar. Pembinaan Pasar Raya Besar juga menyebabkan penjanaan ekonomi penduduk setempat yang ingin membuat perniagaan tidak dapat berkembang dengan maju disebabkan penguasaan barangan keperluan harian didominasi oleh Pasar Raya Besar. Sebut sahaja apa benda yang tidak ada di Pasar Raya Besar. Boleh dikatakan semua kelengkapan ada dijual. Akhirnya, oleh kerana tidak dapat bersaing, kedai kecil masyarakat tempatan terpaksa gulung tikar kerana kedai kecil menawarkan harga yang sedikit mahal dan kuantiti sedikit berbanding Pasar Raya Besar.

Akhirnya, penduduk setempat hanya menjadi pekerja kepada pasar raya dan pelanggan yang tetap yang menyumbang kepada keuntungan Pasar Raya. Penduduk tempatan tidak memcipta nilai hasil perniagaan sendiri sebaliknya telah memberikan keuntungan kepada orang luar yang datang membuat perniagaan. Kadang-kadang kita berbangga dengan pembinaan pembangunan di tempat kita, tapi sebenarnya itu bukan hak kita. Dengan mengatakan tempat kita semakin maju dengan banyaknya bangunan-bangunan perniagaan tetapi masyakat kita belum lagi mengusai ekonomi setempat sebaliknya orang lain yang datang daripada luar yang menguasai.

Kita perlu fikirkan something.untuk jana aset bagi masyarakat kita. Saya bukannya anti kepada pembangunan tapi kita perlu fikirkan sesuatu untuk bina something dalam masyarakat kita. Harapnya kita sebagai masyarakat tempatan ada penguasaan ekonomi kita sendiri.

0 comments:

Post a Comment