Manusia bagaikan pelayar diatas sebuah kapal yang berhenti dipulau bagi mencari bekalan secukupnya untuk meneruskan perjalanan yang masih panjang menuju ke Pulau Abadi. Janganlah leka berada di atas pulau yang cantik tapi hanya sebentar cuma.

Saturday 24 August 2013

Jika Diberi Pilihan

Posted by HILMI RAMLI On 09:39 No comments

Gambar Hiasan: Pekerja Asing
Pengalaman bekerja dapat melihat pelbagai jenis gelagat manusia dari segi bangsa dan semangat untuk bekerja. Saya mempunyai orang bawahan dari Indonesia, Nepal, Myanmar dan Bangladesh dan sedikit orang tempatan.

Pekerja asing sangat rajin dalam bekerja. Mereka datang awal setiap hari dengan basikal. Kalau waktu pagi dapat lihat mereka konvoi bergerak bersama. Di atas basikal mesti ada 1 @ 2 botol air sebagai bekal untuk sehari bekerja. Kalau ada yang lagi susah, mereka datang bekerja dengan berjalan kaki. Di antara mereka ada juga yang sudah berkahwin dan mempunyai anak.

Kadang-kadang kasihan melihat pengorbanan dan kesanggupan mereka datang ke Malaysia untuk menyara keluarga mereka yang jauh. Pernah saya rehat dan makan tengah hari bersama mereka, saya dengan nasi dan lauk ayam dan bila saya pandang ditepi mereka hanya makan nasi putih sahaja tanpa lauk dan kuah. Owh sangat beza kehidupan.

Pekerja asing sangat patuh pada arahan. Jika beri 10 kerja, mereka akan siapkan 10 kerja. dengan baik. Jika dibandingkan dengan pekerja tempatan sangat berbeza. Jika beri 10 kerja, mungkin hanya 5 sahaja yang akan siap. Pekerja asing melakukan kerja dengan cepat tanpa berlengah, manakala pekerja tempatan melakukan kerja agak lambat.

Jika diberi pilihan untuk memilih pekerja, saya akan memilih warga asing untuk bekerja.

0 comments:

Post a Comment