Manusia bagaikan pelayar diatas sebuah kapal yang berhenti dipulau bagi mencari bekalan secukupnya untuk meneruskan perjalanan yang masih panjang menuju ke Pulau Abadi. Janganlah leka berada di atas pulau yang cantik tapi hanya sebentar cuma.

Saturday 13 April 2013

Saidatina Aisyah Difitnah

Posted by HILMI RAMLI On 06:44 No comments

Suatu kebiasaan bagi Rasullullah mengadakan undian kepada isterinya apabila hendak bermusafir. Kebetulannya undian itu jatuh kepada Aisyah menuju ke medan peperangan.

Setelah perang tamat, Rasullullah bersama angkatan perang bersiap untuk pulang. Aisyah merasakan hendak membuang hajat, maka dia pun pergi untuk melaksanakan hajat itu. Setelah selesai dan pergi menuju kenderaan yang hendak dinaiki, Aisyah merasakan bahawa rantai leherya hilang.

Aisyah segera pergi ke tempat buang hajat untuk mencari rantai yang hilang. Akhirnya, dia menjumpainya, tapi malangnya kenderaan Aisyah bersama angkatan perang telah pergi meninggalkan tempat itu.

Aisyah terus menunggu hingga tertidur sehingga datangnya Safwan bin Muathal As-Salma yang terpisah daripada pasukan perang. Lantas dia pun segera menundukkan untanya untuk Saidatina Aisyah naik. Dia pun berjalan memimpin unta hingga dapat menyusul rombongan Rasullullah yang berhenti rehat.

Ramai yang mencurigai dan berprasangka buruk terhadap Safwan dan Aisyah. Berita itu cepat tersebar dan tambah dibesarkan oleh Abdullah bin Ubay bin Salul.

Setelah beberapa lama maka turunlah ayat Al-Quran yang membenarkan Aisyah yang tidak bersalah.

0 comments:

Post a Comment