Manusia bagaikan pelayar diatas sebuah kapal yang berhenti dipulau bagi mencari bekalan secukupnya untuk meneruskan perjalanan yang masih panjang menuju ke Pulau Abadi. Janganlah leka berada di atas pulau yang cantik tapi hanya sebentar cuma.

Tuesday 30 October 2012

Konvo Depan Tuhan

Posted by HILMI RAMLI On 18:20 No comments

Konvokesyen Universiti
Semua orang akan  gembira apabila sudah tamat pengajian di university. Mereka akan melalui proses terakhir iaitu majlis pengijazahan. Itulah masa untuk mengetahui tahap kehebatan masing-masing. Begitulah dengan sekalian manusia akan berkonvo di padang mahsyar dan akan dapat ijazah masing-masing. Semasa bergraduasi di di dunia, kita akan dipakaikan dengan jubbah dan topi tetapi semasa konvo di akhirat manusia akan bertelanjang bulat.

Tatkala bergraduasi di university kita akan menerima ijazah oleh pengurusan tertinggi iaitu cancelor, naib cancelor dan timbalan naib cancelor. Namun di akhirat kita juga menerima ijazah dari ALLAH, Tuhan Yang Maha Tinggi. Semasa di akhirat nanti, kita  akan menerima ijazah suratan amalan melalui tangan kiri atau tangan kanan. Kalau melaui tangan kanan, maka balasannya tentulah syurga tapi jikalau ijazah yang diterima itu melalui  tangan kiri, maka balasannya tentulah neraka.

Kalau konvo di dunia terdapat pelbagai seperti Anugerah Diraja, Anugerah Tun Razak dan banyak lagi anugerah. Tapi di akhirat terdapat juga pelbagai anugerah bergantung kepada amalan kita. Lagi baik amalan, lagi tinggi anugerah. Ada juga yang mendapat anugerah yang biasa-biasa saja. 

Konvo dunia pun sudah, tunggu konvo akhirat pulak mcm mn. Jom Audit Diri.

0 comments:

Post a Comment