Manusia bagaikan pelayar diatas sebuah kapal yang berhenti dipulau bagi mencari bekalan secukupnya untuk meneruskan perjalanan yang masih panjang menuju ke Pulau Abadi. Janganlah leka berada di atas pulau yang cantik tapi hanya sebentar cuma.

Thursday 26 May 2011

Apa kaitan wanita & litar lumba?

Posted by HILMI RAMLI On 01:13 1 comment

Gambar hiasan: Bila sesuatu itu diletakkan pada tempatnya.
Apakah peranan wanita sexy di litar lumba...??
Adakah mereka diperlukan untuk membaiki kenderaan...ataupun sekurang-kurangnye jadi seorang yang mengisi minyak/bahanapi kenderaan...ataupun seorang membersihkan jalan litar??

Itu semua bukan peranan sebenar wanita ini. Peranan mereka hanya tarikan nafsu lelaki untuk datang menonton perlumbaan di litar. 



Ini adalah konsep ideologi kapitalisme yang meletakkan tahap wanita sebagai simbol sex semata-mata. Mereka diperalatkan untuk mendapatkan untung. Kapitalisme sering mengabaikan wanita.Ideologi kapitalisme serta budaya gaya hidupnya, memandang wanita sepi dan tak guna. 


Inilah cara ideologi kapitalisme memandang wanita diseluruh dunia. Walaupun kononnya ia seolah menyalahkan Islam menganiaya wanita. Tapi sebenarnya mereka telah melakukannya seperti zaman jahiliyyah,iaitu ketika wanita dihinakan sebelum kedatangan seruan Rasulullah SAW....


SEDIH rasanya apabila melihat di dalam akhbar tempatan anak-anak gadis Melayu Islam bergambar di samping pelumba kereta atau pelumba motor di dalam litar lumba dengan pakaian yang menjolok mata.

Wanita dipandang tinggi oleh Islam kerana kejadiannya yang unik, cantik dan berguna untuk membentuk sesebuah masyarakat yang bahagia.

Wanita juga merupakan sayap kiri kepada kaum lelaki kerana mereka tidak akan dapat berdiri sendiri tanpa bantuan kaum wanita yang mungkin bergelar isteri, ibu, nenek, guru, jururawat, doktor, peniaga dan sebagainya.

Sekiranya wanita dalam sesebuah masyarakat dan negara rosak akhlaknya maka generasi di bawah didikannya akan lebih rosak lagi.

Oleh sebab itu, Islam menggariskan bahawa wanita perlu dijaga, dihormati dan ditatang sebaik-baik mungkin kerana sebarang kepincangan kepada wanita akan mengakibatkan kepincangan yang lebih besar kepada masyarakat dan negara.

Sebenarnya, tindakan menggunakan gadis-gadis Melayu Islam untuk menjadi pengiring atau pembawa payung kepada para pelumba di litar lumba jelas bertentangan dengan ajaran Islam. Tindakan sedemikian seolah-olah merendahkan martabat kaum wanita yang disamakan seperti pengiring murahan.

Untuk melengkapkan penyertaan mereka di litar lumba, mereka diarahkan untuk memperagakan jenis-jenis pakaian yang menjolok mata yang bertentangan dengan Islam dan budaya Timur.




Sepatutnya pihak pengajur perlu bijak dalam penganjuran acara seperti ini kerana acara tersebut masih boleh berjalan lancar dengan keuntungan yang besar tanpa kehadiran gadis-gadis litar yang berpakaian menyakitkan mata.

Allah telah memuliakan kita dengan akal untuk berfikir. Oleh itu, fikirkanlah.

1 comments:

Post a Comment