Manusia bagaikan pelayar diatas sebuah kapal yang berhenti dipulau bagi mencari bekalan secukupnya untuk meneruskan perjalanan yang masih panjang menuju ke Pulau Abadi. Janganlah leka berada di atas pulau yang cantik tapi hanya sebentar cuma.

Monday 11 July 2011

Belajar Dari Syaitan

Posted by HILMI RAMLI On 21:46 No comments

Siapa yang tidak kenal dengan syaitan? Dia merupakan musuh ALLAH yang kerjanya ialah untuk merosakkan manusia. Walaupun dia merupakan makhluk yang jahat tetapi ada perkara yang mungkin dapat pelajari daripadanya. Dia akan berusaha hinggalah saat kita menghembuskan nafas terakhir diatas muka bumi. namun begitu tidak bermakna dia bukan musuh kita. Dia tetap merupakan musuh kita yang nyata. Jangan sesekali jadikan ia sebagai rakan baik. Antara perkara yang boleh belajar dari kehidupannya ialah...


Fokus pada tujuan 
Tujuan Syaitan jelas, menggoda manusia untuk mengkhianati Allah SWT dan memasukkan manusia ke dalam neraka sebanyak-banyaknya. Tujuan tersebut sudah tercetus sejak awal penciptaan manusia pertama dan Syaitan juga mendeklarasikan  dirinya untuk menggoda seluruh manusia sepanjang zaman untuk menjadi pengikutnya dan menjerumuskankan ke dalam neraka.

Tidak Kenal Erti Putus Asa & Istiqamah dalam Perjuangan
Jika menghadapi kesulitan dalam mewujudkan tujuan utamanya, Syaitan tidak mengenal kata mundur. Dia akan mencari cara sebanyak mungkin untuk menjatuhkan keteguhan iman manusia yang berada di jalan yang benar. Dia akan menciptakan godaan yang didatangkan dari atas, bawah, kiri, kanan, depan, belakang, atas, bawah, dengan cara paling halus mahupun cara yang paling terang-terangan.

Tekun 
Syaitan menggoda manusia secara berterusan, terus menerus,dan tidak akan berhenti. Syaitan tidak pernah off-track, terus berada dalam jalannya iaitu jalan menuju kesesatan sampai akhirat nanti.

Sekali lagi penulis ingin mengingatkan kepada pembaca , syaitan tetap merupakan musuh kita yang nyata. Jangan sekali-sekali mengikutinya.

0 comments:

Post a Comment