Manusia bagaikan pelayar diatas sebuah kapal yang berhenti dipulau bagi mencari bekalan secukupnya untuk meneruskan perjalanan yang masih panjang menuju ke Pulau Abadi. Janganlah leka berada di atas pulau yang cantik tapi hanya sebentar cuma.

Wednesday 13 June 2012

Dalam Minit Akhir Persahabatan

Posted by HILMI RAMLI On 08:56 No comments



Setelah peperangan Yarmuk tamat dengan kemenangan besar kepada tentera Islam, Ikrimah adalah salah seorang daripada tiga pejuang yang terbaring akibat luka parah. Al-Harith bin Hisyam melaungkan memintaair tatkala minuman itu hendak diberikan kepadanya, dia terpandang Ikrimah yang sedang memerhatikannya.

Dia berkata, berikan air itu kepada dia (Ikrimah). Bila dihampiri hendak diberikan air, 'Ayyasy bin Abi Rabiah pula menoleh kearahnya. Maka Ikrimah pun berkata, " Kamu berilah kepada dia ('Ayyasy). Namun belum sempat memberinya, 'Ayyasy telah meninggal. Justeru mereka segera kembali kedua sahabat tadi. Namun mereka juga telah kembali ke rahmatullah

Saya pun punya seorang kawan tak perlukan disebutkan nama, seorang yang amat baik perilakunya. Dari tahun satu di UKM lagi. Saya sangat mengagumi beliau, seorang yang cool dan berjiwa tarbiyah. Semasa tahun 1 di UKM, dia sering membantu rakannya terutama saya lah. Saya sering meminjam barangannya seperti motosikal untuk kegiatan persatuan sehinggalah accident motornya dan rosak. Namun dia tetap cool, relax, walaupun motornya rosak.

Kini dah tahun 3, biasalah selalunya sempit sikit kadang-kadang, dia selalu hulurkan RM50 berkali-kali. Naik segan juga. Dia beri itu, bukannya kita minta. Macam dia tahu pulak, kita tengah kesempitan. Mungkin dia kenal siapa saya sebenarnya. Harapnya dia tak baca post yang saya buat ni. Semoga ALLAH memudahkan urusannya dalam segala hal yang baik. Kerana dia sering melebihkan kawan-kawanya sendiri. Susah juga cari kawan macam ni yang tak berkira. InsyaALLAH, saya akan balik jasa dia selama ini.

0 comments:

Post a Comment