Manusia bagaikan pelayar diatas sebuah kapal yang berhenti dipulau bagi mencari bekalan secukupnya untuk meneruskan perjalanan yang masih panjang menuju ke Pulau Abadi. Janganlah leka berada di atas pulau yang cantik tapi hanya sebentar cuma.

Monday 11 February 2013

Kisah Pencungkil Gigi

Posted by HILMI RAMLI On 19:28 No comments

Pencungkil Gigi
Nabi Isa memiliki kelebihan mukjizat semasa hayatnya ialah menghidupkan orang yang telah mati. Pada suatu hari, Nabi Isa membangunkan orang yang telah meninggalkan dunia. Lantas, Nabi Isa bertanyakan soalan, apakah yang sedang berlaku keatas kamu ?

Lalu, mayat yang dibangkitkan tadi menjawab, aku tertahan diazab selama 70 tahun didalam kubur kerana satu soalan sahaja. Amalan lain semua dah sempurna. Lalu mayat yang dihidupkan tadi menceritakan kisah hidupnya bahawa dia seorang tukang kayu bekerja menghantar kayu yang dipesan kepada pelanggannya.

Seperti biasa, setiap hari akan aku hantar pesanan kayu kerumah pelangganku. Dalam perjalananku menhantar pesanan kayu, aku mengumpil sedikit serpihan kayu untuk mengcungkil celahan gigiku tanpa meminta izin terlebih dahulu kepada tuan empunya. Hal inilah yang menyebabkan aku tertahan dan diazab dalam kubur selama 70 tahun lamanya.

Kepada sahabat-sahabat yang baru bekerja dan termasuk diri penulis juga perlulah menjaga kebersihan & ketelusan rezeki yang dicari. Setiap amalan pasti akan ditanya sehingga sekecil-kecil perkara.

0 comments:

Post a Comment