Manusia bagaikan pelayar diatas sebuah kapal yang berhenti dipulau bagi mencari bekalan secukupnya untuk meneruskan perjalanan yang masih panjang menuju ke Pulau Abadi. Janganlah leka berada di atas pulau yang cantik tapi hanya sebentar cuma.

Thursday 7 February 2013

Takut Menjadi Engineer..

Posted by HILMI RAMLI On 18:52 No comments

Berpeluang menjadi guru dan memegang sebuah kelas adalah satu pengalaman yang bermakna bagi meneruskan kehidupan seterusnya. Saya dapat melihat pelbagai telatah murid yang baik dan tidak baik sebelum membina keluarga sendiri.

Dalam satu kelas yang agak ceria, ada juga pelajar yang mempunyai masalah yang agak kritikal. Kerap tidak datang ke kelas dan apabila datang sekolah, pelajar ini akan tidur dalam kelas. Setelah sekian lama, saya dan pihak sekolah memanggil pelajar ini untuk dikaunselingkan.

Bila di interview barulah saya tahu masalah sebenar pelajar ini. Dia sekarang tidak merasakan rumahnya ada ketenangan lagi. Lalu dia mencari ketenangan itu diluar rumah. Menurut apa yang diceritakannya ayahnya seorang Engineer Geophysic yang agak jarang pulang ke rumah kerana kesibukan. Ibunya sebelum ini bekerja dan sekarang menjadi surirumah dan selalu membebel ketika dia berubah. Untuk mendapat ketenangan dia pergi ke cyber cafe untuk menghiburkan hati.

Ayahnya seorang yang garang dan dia amat takut dengan ayahnya. Bekerja seorang engineer menyebabkan kita terpaksa berada dikawasan pembinaan selama 2 minggu. Hal ini mungkin menyebabkan kehidupan anak-anak terabai. Perlunya peranan seorang ayah dalam meyeimbang pendidikan anak-anak kerana ayah seorang yang tegas dan digabungkan dengan ibu dengan watak yang lembut untuk menyeimbangkan.

Ketiadaan ayah dalam mendidik anak dan membiarkn ibu keseorangan menyebabkan anak merasa bebas tanpa dipantau oleh. Anak ini juga melarikan diri dari ibu ke cyber cafe dan pulang pada pukul 3 pagi. 

Bagi bakal engineer, pastikan kehidupan dirumah adalah tempat selesa untuk keluarga kita. Pastikan pendidikan anak-anak terjaga walau sesibuk mana pun. Tidak guna kalau duit banyak, kalau keluarga tidak bahagia.




0 comments:

Post a Comment