Manusia bagaikan pelayar diatas sebuah kapal yang berhenti dipulau bagi mencari bekalan secukupnya untuk meneruskan perjalanan yang masih panjang menuju ke Pulau Abadi. Janganlah leka berada di atas pulau yang cantik tapi hanya sebentar cuma.

Wednesday 2 March 2011

Hanya sebelah matamu wahai Ulama'

Posted by HILMI RAMLI On 15:39 No comments

Aku pernah terbaca kisah Ulama' Bani Israel yang beribadat tanpa henti hatinya mengingati ALLAH, lantas ALLAH mwngurniakan Jannah kepadanya dengan Redha. Tapi Ulama itu menolaknya!

Mengapa?

              Sebenarnya dia ingin ke Jannah dengan titisan jerih payah ibadahnya! Lantas ALLAH mengizinkan Ibadahnya dikiradan diperhalusi ibadahnya, maka ALLAH memerintahkan Malaikat mencampakkannya ke Jahannam!

               Tertanya-tanya kita! Mengapa begitu nasib yang diterimanya? Bukankah dia termasuk dalam kalangan ahli sujud? Bermakna dia juga ahli rukuk(patuh) ! Kerana sujud lebih rendah daripada rukuk. Sujud yang bertaut antara jasad dan hati. Bukan suud jasad sedangkan hati berdiri, ujub dan riak.

Tapi Mengapa demikian nasibnya?

              Ketahuilah .....Jannah bukan disebabkan amalanmu tapi kerana RedhaNYA! Hanya untuk membalas nikmat sebelah matamupun belum mampu, oleh itu, mintalah dikasihaniNYA. Setiap detik....

0 comments:

Post a Comment