Manusia bagaikan pelayar diatas sebuah kapal yang berhenti dipulau bagi mencari bekalan secukupnya untuk meneruskan perjalanan yang masih panjang menuju ke Pulau Abadi. Janganlah leka berada di atas pulau yang cantik tapi hanya sebentar cuma.

Friday 4 May 2012

Kerana Susu

Posted by HILMI RAMLI On 09:03 No comments

Gambar Hiasan
Sewaktu pemerintahan Umar al-Khattab, Umar pernah berjalan malam untuk melihat keperluan rakyatnya. Ada suatu kisah dimana Umar terdengar seorang anak berselisih pendapat dengan ibunya yang mahu mereka mencampurkan air kedalam susu. Anak itu melarang ibunya melakukan perbuatan itu kerana Umar al-Khattab melarang perbuatan mencampurkan air kedalam susu. Ibunya cuba mempertahankan dengan meyakinkan anaknya bahawa Umar tidak akan dapat melihat mereka pada penghujung malam.

Namun, anaknya tetap dengan pendiriannya dengan menegaskan, sekalipun Umar tidak melihat perbuatan mereka itu, tetapi Tuhan Umar melihat apa yang mereka kerjakan. Umar tertarik dengan kata-kata itu. Sekalipun Umar tidak melihatnya, apa lagi mengenalinya, namun Umar yakin bahawa anak itu mempunyai peribadi yang mulia.

Umar mencadangkan kepada anaknya 'Ashim yang belum berkahwin supaya mengahwini gadis itu yang bernama Ummu Ammarah kerana yakin daripadanya akan lahir keturunan yang soleh. Hasil daripada perkahwinan mereka inilah lahirnya Ummu 'Ashim yang kemudiannya berkahwin dengan Abdul Aziz bin Marwan, daripada perkahwinan mereka inilah, lahirnya Khalifah Umar Abdul Aziz, seorang kahlifah yang zuhud, bertakwa dan wara'

Dalam diri Umar Abdul Aziz mengalir darah Umar al-Khattab. Kita dapat melihat pembinaan generasi soleh juga memerlukan perancangan yang baik. Umar al-Khattab dengan segera meminta anaknya 'Ashim meminag Ummu Ammarah kerana yakin bahawa akan lahir keturunan yang baik hasil keberkatan perkahwinan dengan orang yang baik. Perancangan itu bermula dengan diri kita sendiri.

0 comments:

Post a Comment