Manusia bagaikan pelayar diatas sebuah kapal yang berhenti dipulau bagi mencari bekalan secukupnya untuk meneruskan perjalanan yang masih panjang menuju ke Pulau Abadi. Janganlah leka berada di atas pulau yang cantik tapi hanya sebentar cuma.

Saturday 5 May 2012

Masjid Tempat Orang Jatuh Hati Bukan Jauh Hati

Posted by HILMI RAMLI On 05:33 No comments

(KARIM'S)
Masjid sebagaimana yang kita sedia maklum didefinisikan sebagai tempat ibadah umat Islam. Ini merupakan definisi secara umum. Kalimah 'masjid' dari sudut bahasa Arab membawa maksud 'tempat sujud'. Masjid juga bukan untuk tatapan dan ibadat sembahyang pada hari dan waktu tertentu saja. Sebaliknya, ia adalah pusat dan nadi kegiatan ummah, sama ada dari segi kerohanian atau keduniaan seperti kegiatan yang menyentuh perhubungan antara manusia dan pencipta (Allah). 


Begitu juga, perhubungan manusia sesama mereka sendiri dalam menguruskan hal ehwal keagamaan, ekonomi, sosial, keilmuan dan pentadbiran negara. Ia adalah tempat melaksanakan segala kegiatan manusia yang mencerminkan kepatuhan dan ketaatan kepada Allah. 


Bangga dan rasa bertuahnya berada di Bandar Baru Bangi kerana mempunyai masjid yang sentiasa di 'imarahkan dengan pelbagai Program yang menarik. Saya berkesempatan untuk menyertai pelbagai Program Karnival Imarah Masjid & Surau-Surau (KARIM'S) 12 yang diadakan di Masjid al-Hasanah Bandar Baru Bangi. 


Masyarakat disini amat cintakan program keislaman dengan setiap program sentiasa dipenuhi oleh masyarakat yang kebanyakkan ialah dari kalangan menengah Melayu. Jelas disini, masjid terbuka untuk sesiapa sahaja tidak kira tua atau muda.Masjid janganlah menjadi "mesra" kepada golongan orang pencen sahaja, tapi mesra untuk golongan muda. 


Masjid-masjid sekarang perlu mengadakan rejuvenasi strategik bagi menarik lebih ramai orang ke masjid dengan program-program yang menarik.Hal ini penting bagi melahirkan modal insan yang berkualiti yang sentiasa berdamping dengan masjid. Jadikan masjid tempat orang jatuh hati bukannya jauh hati. 

0 comments:

Post a Comment