Manusia bagaikan pelayar diatas sebuah kapal yang berhenti dipulau bagi mencari bekalan secukupnya untuk meneruskan perjalanan yang masih panjang menuju ke Pulau Abadi. Janganlah leka berada di atas pulau yang cantik tapi hanya sebentar cuma.

Tuesday 12 April 2011

Dia pergi dulu sebelumku......

Posted by HILMI RAMLI On 18:51 No comments

Pada pagi ini, aku mendapat dua berita kematian salah seorang sahabat aku sewaktu zaman sekolah rendah iaitu Sekolah Kebangsaan Bukit Besar. Tak sangka rupanya dia pergi lebih awal dari aku dalam usia muda sama seperti aku jugak. Salah seorang lagi, kaum kerabat aku kat kampung,,x payah bgtau pun xpe,,korang x kenal pun,,,,just sedekahkan Al-Fatihah kepadanya pun sudah cukup jika tidak megenalinya.

Nama dia Saiful..oopps tercerita plak,,,dia ketua kelas aku masa sekolah rendah dan merupakan kawan baik aku dulu...Aku selalu "pow" (bahasa asrama iaitu ambil) makanan dia dulu sewaktu sekolah KAFA. Boleh kata tiap-tiap hari la aku "pow" dia. Ini kerana aku selalu tak ada duit, jadi dia dengan baik hati pun bagi kat aku sikit. Terharu aku hingga kesaat sekarang aku menulis. Jasanya itu aku x dapat bayar lagi. Semoga jasanya itu ALLAH ganti dengan Syurga, insyaALLAH.


Aku pun suka studi dengan dia kat Masjid Bukit Besar dulu. Masjid merupakan "port" aku dan kawan2 melepak setelah balik dari sekolah. Memang dah jadi rutin. Dulu, kami berlumba-lumba menyiapkan kerja sekolah. Siapa yang siap dulu dialah pemenang dan aku selalu kalah Tapi sekarang tidak lagi nak berlumba menyiapkan kerja. Aku kat UKM dah jadi terbalik. Assignment hampir dengan tarikh hantar baru nak siap, x mcm dulu rajin giler,,ceehh. Memang semua kawan2 aku mantap2. Ada yang keluar negara dan banyak lagi.

Setelah "bergraduasi" dari sekolah rendah, aku pun jarang bertemu dengan dia. Ada la kadang2 tu. Disebabkan sekolah menengah yang tidak sama. Masing2 buat kerja masing2.Terpisah oleh faktor masa.. Ada banyak lagi nak cerita, tapi cukuplah setakat ni je.

Takziah kepada Pak Cik Wahab dan sekeluarga. Semoga kita sama-sama tabah menghadapi pemergian insan yang baik.

Marilah kita mengankat tangan tinggi dengan bisikan doa yang tulus padanya yang Qudus:
Ya ALLAH...
Rahmatilah dan kurniakanlah keampunanMU serta RedhaMU Yang Maha Luas buat MuhammaD SaiFul Bin Abdul Wahab.
Amin.

0 comments:

Post a Comment