Manusia bagaikan pelayar diatas sebuah kapal yang berhenti dipulau bagi mencari bekalan secukupnya untuk meneruskan perjalanan yang masih panjang menuju ke Pulau Abadi. Janganlah leka berada di atas pulau yang cantik tapi hanya sebentar cuma.

Thursday 14 April 2011

Teori "Gelanggang Tinju" & "OVERKILLED"

Posted by HILMI RAMLI On 11:31 No comments

Politik hari ini menyaksikan budaya menjatuhkan orang lain semata-mata untuk menaikkan diri dan parti. Hal ini berlaku di Malaysia dengan tersebarnya video seks yang dikaitkan dengan pemimpin pembangkang Dato' Seri Anwar Ibrahim. 

Benarkah apabila kita masuk ke dalam kancah politik sama seperti masuk ke gelanggang tinju. Yang mana setiap peninju matlamatnya adalah untuk menjatuhkan lawan masing-masing. Dan bagaimana pula jika kita tidak bersetuju dengan peraturan gelanggang tinju itu, kita duduk diam sahaja dengan membiarkan diri kita dipukul dan akhirnya kita jatuh dengan undang-undang yang tidak adil itu..Apakah reaksi anda apabila menjadi peninju yang membiarkan dirinya dipukul dan tidak mempertahankan dirinya??

Teori "overkilled" pulla saya kaitkan dengan Anwar Ibrahim apabila setengah pihak yang menyerang beliau dari segala sudut seperti peribadinya menyebabkan sokongannya meningkat.Hal ini amat pelik apabila tuduhan buruk yang dilemparkan dengan tujuan untuk menjatuhkan mangsa bertukar menjadi kekuatan pada dirinya dan seterusnya meningkatkan sokongan. Hasil daripada simpati rakyat meningkatkan sokongan pada mangsa.Watak yang ingin dibunuh,,tiba-tiba hidup segar semula hasil daripada simpati rakyat. Pistol yang digunakan untuk menembak mangsa, akhirnya tertembak diri sendiri. Perancangan ini telah memakan diri sendiri.

0 comments:

Post a Comment