Manusia bagaikan pelayar diatas sebuah kapal yang berhenti dipulau bagi mencari bekalan secukupnya untuk meneruskan perjalanan yang masih panjang menuju ke Pulau Abadi. Janganlah leka berada di atas pulau yang cantik tapi hanya sebentar cuma.

Saturday 9 April 2011

Korang semua kena Berak Atas Hidung???

Posted by HILMI RAMLI On 10:54 No comments

Apabila seekor burung yang kecil terbang dan hinggap dibatang hidung patung seorang pemimpin yang hebat. Walaupun semasa hayat hidup seorang pemimpin itu sangat hebat dan dibina sebuah patung untuk menghargai jasanya. Patung itu tidak mampu untuk berbuat apa-apa

Dan datang seekor burung yang kecil bertenggek dibatang hidungnya dan berak diatas hidungnya.Dan patung itu sekali-kali tidak boleh berbuat apa-apa kepada burung tersebut walaupun burung itu kecil dan dia semasa hayatnya seorang yang hebat dan berpengaruh.

Kehebatannya semasa dahulu adalah satu ilusi , walaupun dia seorang yang mulia, dia telah dihina oleh burung yang kecil yang telah berak diatas batang hidungnya. Burung yang berak diatas batang hidungnya, itulah realiti yang sebenar berlaku. Kehebatannya dahulu adalah ilusi dan memang benarlah yang REALITI itu mengatasi ILUSI.

Dan jika lihat Yahudi sekarang adalah adalah yahudi yang REALITI yang diceritakan dalam AL-Quran . Dan benarlah apa yang diberitakan oleh AL-Quran. Yahudi sekarang adalah yahudi yang realiti dan bukan ilusi.Dan jika lihat sekarang yahudi dengan realitinya menyerang umat Islam di Palestin. Dan mereka benar-benar Yahudi yang realiti.

Jika kita membaca al-Quran dan meneliti ayat-ayat tentang Nasrani, kita akan dapati bahawa orang-orang Kristian hari ini amat menepati watak mereka seperti yang digambarkan oleh al-Quran. Maka orang-orang Kristian hari ini adalah orang Nasrani sejati. Mereka adalah realiti. Pertembungan kita terhadap mereka adalah pertembungan kita dengan sebuah realiti.
 
Dan dimana persoalan umat Islam sekarang yang realiti. Umat Islam yang ada pada hari ini bukanlah umat Islam yang realiti. Umat Islam hanya ada pada kuantiti dan bukan pada kuanlitinya. Dimana kita wahai umat Islam.

Cerdiknya kita hanyalah sebuah ilusi. Hakikatnya kita bodoh. Kita masih dibelenggu oleh persoalan-persoalan yang bodoh dan tidak langsung menghasilkan sebarang hasil. Kebodohan kita menjadi semakin bodoh apabila kita tenggelam dalam tajuk-tajuk debat sesama kita yang langsung tidak menggambarkan yang kita sedang berada di medan perang.

Bersatunya kita hanyalah sebuah ilusi. Hakikatnya kita berpecah. Hati-hati kita terlalu mudah untuk diungkaikan ikatannya. Penyakit hati kita sangat menjijikkan. Berpecah belah hanya kerana secawan kopi. Pecah belah rumahtangga, pecah belah jiran tetangga, pecah belah masyarakat sedesa, pecah belah antara negara, perpecahan kita dari hujung daun hingga ke akar umbi.



daripada Abu al-Hasan Ali al-Nadawi di dalam bukunya Ila al-Islam Min Jadeed (Kembali Semula Kepada Islam). Di bawah tajuk “Antara Ilusi dan Realiti” (Bayna al-Soorah wa al-Haqiqah), al-Nadwi telah memberikan suatu analogi yang sangat baik untuk difikirkan bersama.



 

0 comments:

Post a Comment