Manusia bagaikan pelayar diatas sebuah kapal yang berhenti dipulau bagi mencari bekalan secukupnya untuk meneruskan perjalanan yang masih panjang menuju ke Pulau Abadi. Janganlah leka berada di atas pulau yang cantik tapi hanya sebentar cuma.

Wednesday 27 April 2011

Ku Sangkakan Ayam Berkokok Di Waktu Pagi,,,Rupanya Anjing yang menyalak.......

Posted by HILMI RAMLI On 16:54 No comments

 MPP UKM mengambil perhatian masalah anjing yang menjadi-jadi apabila ramai di kalangan mahasiswi dikejar anjing-anjing liar yang berkeliaran sekitar UKM. Pada 13 April jam 4.00 petang lalu, operasi memerangkap anjing liar di kawasan kolej Burhanuddin Helmi dilakukan. Operasi ini melibatkan Wisma Aman, Majlis Perbandaran Kajang (MPKj) dan MPP iaitu MPP Fahmi, Ikram dan Ezuan.

Operasi ini adalah tindakan susulan yang diambil oleh Wisma Aman setelah cadangan telah dikemukakan kepada pihak mereka dalam pertemuan antara MPP Fahmi dan Izzuddin bersama Ketua Pejabat Pendaftar Encik Ab Aziz Othman dan wakil Pegawai Keselamatan, Leftenan Saidi. Cadangan yang dikemukakan sebelum ini agar diadakan kerjasama antara MPKJ & Pegawai Keselamatan UKM dalam menangani anjing liar yang berkeliaran di UKM sama ada di kolej kediaman mahupun fakulti.

Dalam operasi ini, satu perangkap anjing diletakkan di belakang blok mahasiswi iaitu blok 10 yang dilaporkan menjadi tempat anjing berteduh dan membiak. Menurut En Mawi wakil dari Majlis Perbandaran Kajang, "Sebelum ini terjumpa anak anjing di kawasan ini (KBH- Blok 10) tapi tak dapat ambil kerana menyorok dalam lubang. Pernah juga memasang perangkap tetapi sangkar perangkap hilang diambil orang oleh kerana perangkap yang dianggap bernilai."

Kata beliau lagi, " Kita akan pasang perangkap di tempat lain, namun buat masa sekarang kita cuba di sini dahulu. Kita tak boleh guna cara bagi makanan beracun untuk dimakan oleh anjing sebab kalau dia mati sukar untuk mencari anjing tersebut, selain tu bau bangkai anjing menganggu ketenteraman awam. Ia luar bidang kuasa kita kalau anjing tu dah mati.
Sewaktu operasi dijalankan, seekor anjing melarikan diri apabila pihak MPKJ & wakil pegawai keselamatan datang untuk memasang perangkap. MPKJ juga tidak melakukan kerja penembakan anjing kerana dibimbangi akan terkena manusia. Sebelum ini, kerja penembakan dijalankan pada waktu cuti semester oleh pihak luar (penembak anjing liar) dengan kerjasama wisma aman kerana bimbang akan terkena mahasiswa jika dibuat dalam waktu belajar.

 Saranan dari pihak MPKJ & Wisma Aman adalah memaklum pada pihak MPKJ & Wisma Aman sekiranya mendapati kawasan yang menjadi tempat tinggal & pembiakan anjing liar. Mereka juga menasihat supaya tidak memberi makanan kepada anjing-anjing ini kerana ia akan menggalakkan anjing tersebut utk cenderung berada di sekitar kawasan sumber makanannya itu. 




BERSAMA MAHASISWA MEREALISASI VARSITI

0 comments:

Post a Comment